Múlt héten megrendezésre került Olaszországban a KEY – Energy Transition Expo!  A technológiák, szolgáltatások, az energiahatékonyság és a megújuló energiák integrált megoldásaival foglalkozó egyik legfontosabb európai rendezvény. Az Expo eltökélt célja az, hogy  felhívják a figyelmet az energiaszektorban történő változásokra.

A mi tapasztalatunk az volt, hogy alapvetően hatalmas érdeklődés övezte az eseményt. Nagyon jó érzés volt látni, hogy a résztvevők jelentős része elektromos autóval érkezett a rendezvényre. A kiállítók között voltak gyártók, kivitelezők, és gyakorlatilag minden energiaszektorral kapcsolható szolgáltatás is próbált bemutatkozni.

Természetesen megnéztük az SMA, Futurasun, Kstar, Siemens és Shell standját (akikkel kapcsolatot ápolunk) kerestük azokat a fejlesztéseket amik akár egyszer hazánkban is megjelenhetnek. Jellemző volt, és minket őszintén szólva kicsit meglepett, hogy szinte minden standon (nem csak töltőgyártónál) fellelhető volt AC töltőállomás. Kicsit olyan ez, mintha már már alapfelszereltség lenne, hogy aki bármely területével is foglalkozzon az energetikának, fel tudjon mutatni egy AC töltőt. Egyrészt ez presztizs kérdés is lett, másrészt persze a piaci igények is erre „kényszerítették” a szereplőket, hiszen aki ebben a témakörben bármilyen szinten érdeklődik, nagyon korán elkezd töltővásárláson IS gondolkodni. Így egy helyen, 1 szereplőnél ezt hozzácsapják a megállapodáshoz. Az, hogy ez mennyire jó irány, minenki döntse el maga. Itthon a gyakorlatban mi ezt kevéssé látjuk, kíváncsian várjuk hogy ez be fog-e gyűrűzni, és ha igen mikor.

A DC töltőállomásokban azt látjuk megállt az a típusú megalománia, hogy minél nagyobb teljesítményű eszköz kelti fel az érdeklődést. Jelenleg inkább az az izgalmas, hogy az eszköz méretét sikerült-e optimalizálni, a kábelek használhatósága (súly és merevség) és maximális árama javult-e. Találkoztunk már olyan csatlakozóval, ami 3.000 Amper áramerősséget átvinni képes kábellel van felszerelve. Ez későbbiekben alkalmas lesz traktorok, illetve teherautók nagysebességű töltésére is.

Megismerkedtünk közelebbről a Fiat által gyártott Topolino – a városi elektromos autóval. Maximum 45 km/h végsebessége mellett a mi lelkünket megmosolyogtatta az is, hogy az alapfelszereltségnek nem része az ajtó, azonban felár ellenében megvásárolható. Persze az első reakciónk után, azért elgondolkodtunk azon, hogy mint mikromobilitási eszköz azért megállná a helyét bizonyos felhasználási helyeken. A példának okáért nagyon könnyen el tudjuk képzelni itthon autómegosztók ötödik kerületi flottájaban.

Nagyon fontos számunkra, hogy aktívan figyelemmel kísérjük a nemzetközi fejlesztéseket, szemléletmódokat és trendeket. Reméljük, hogy az Expon megszerzett tapasztalatokat tudjuk hasznosítani a jövőbeli terveinkhez.